Czy BMI kłamie? 1 komentarz


  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   
  •   
  •   
  •  

       BMI 4 Współczynnik BMI od lat stanowi podstawowy wskaźnik wagi, w szybki sposób dostarcza nam informacji czy jesteśmy w normie, czy też należy już zacząć się martwić. Każdy może w szybki sposób go obliczyć dzieląc swoją wagę w kilogramach przez swój wzrost mierzony w metrach podniesiony do kwadratu. Dla ułatwienia można wykorzystać przeliczniki takie jak te umieszczone na mojej stronie. Sprawdź co mówi o Twoim BMI tabela WHO:

 

KLASYFIKACJA BMI
Wygłodzenie mniej niż 16
Wychudzenie 16-16,99
Niedowaga 17-18,49
Waga prawidłowa 18,5-24,99
Nadwaga 25-29,99
Otyłość stopnia I 30-34,99
Otyłość kliniczna 35-39,99
Otyłość skrajna powyżej 40

 

         I tyle z teorii. Wszystko się komplikuje gdy mamy do czynienia z osobami bardzo wysportowanymi o dużej masie mięśniowe, lub które są trochę za niskie lub trochę za wysokie. Wyniki zaczynają wtedy wariować i krótko mówiąc mogą wyprowadzić nas w pole. Warto zdawać sobie sprawę, że został on wymyślony przez belgijskiego matematyka Adolfa Queteleta bardzo dawno temu w 1832 roku. Nie można go całkowicie negować, ale też i wielu naukowców krytykujących BMI ma wiele racji. Największy problem to to, że wskaźnik BMI wykorzystywany jest nie tyle do określena czy ktoś jest wychudzony czy powinien wykupować dwa miejsca w samolocie.

Czy BMI kłamie?

Nie o estetykę tutaj chodzi, a o coś bardziej poważnego, a mianowicie o szeroko pojęte zdrowie. Wedlug obowiązujących jeszcze dzisiaj standardów BMI wyższe niż 25 oznacza, że jesteś bardziej niż przeciętnie narażona na problemy z sercem, na cukrzycę, a nawet na raka. Łatwość jego obliczania stanowi bardzo proste i dostępne narzędzie do przesieowych badań populacji i wychwytywania osób z zagrożeniami chorób cywilizacyjnych.Główne zarzuty badaczy dotyczą tego, że o ile BMI może mieścić się w granicach normy i tym samym uspokaja czujność badanego , a w rzeczywistości jego ryzyko na zachorowanie na wyżej wymienione choroby jest znacznie wyższe od przeciętnej. Najczęstszą przyczyną powstawania błędów interpretacyjnych to zbyt duża zawartość tłuszczu w organizmie badanych osób, a bardzo mała masy mięśniowej, a to przecież obtłuszczone narządy wewnętrzne i tkanka tłuszczowa, która zaburza układ hormonalny stanowią największe zagrożenie.

"Powiedź mi ile masz w talii, a powiem Ci kim jesteś"

Biorąc to wszystko pod uwagę, uczeni wymyślili dodatkowe pomiary, które wskazywałyby właśnie na zbyt dużą zawartość tłuszczu w miejscach gdzie jest on najbardziej niebezpieczny. Nie chodzi tu o znienawidzone wałeczki to tu, to tam, ale zgromadzony wewnątrz jamy brzusznej. Prowadzi on do takich schorzeń jak cukrzyca, nadciśnienie i choroby serca. A więc to, co najbardziej powinno zaprzątać nasze głowy to nie sama masa tłuszczu, ale jego proporcja, rodzaj i umiejscowienie. 

Wszystkie nowe indeksy biorą pod uwagę kolejny czynnik- OBWÓD W PASIE. Mamy więc:

1. Obwód w pasie/ obwód bioder (WHR) – zmierz obwód w pasie mniej więcej na wysokości pępka, a następnie obwód w biodrach w najszerszym ich miejscu. Podziel pierwszą wartość przez drugą.

WYNIK : O dobrym stanie zdrowia świadczy wynik poniżej 0,85

2. Obwód w pasie (WC) – najprostsze z badań. Mimo, że banalnie proste, to doświadczenie pokazuje, że po przekroczeniu wartości granicznej , niezależnie od wzrostu, ryzyko wielu chorób zdecydowanie rośnie.

WYNIK: Poniżej 80 cm jest OK. U mężczyzn poniżej 90 cm.

3. Obwód w pasie/ wzrost (WHtR) -Podziel obwód w pasie przez wzrost. 

WYNIK : Wynik niepokojący gdy wyższy niż 0,5.

4. Poziom tłuszczu (BODY FAT) – Zmierz sobie poziom tłuszczu na urządzeniach pomiarowych dostępnych już niemal w każdej lepszej siłowni. 

WYNIK: 14-24% – forma idealna; 24-33% – jest OK

Jeśli Twój kalkulator aż się rozgrzał od tych pomiarów, a Ty dostałaś wypieków z przerażenia, nie martw się. Wiele Twoich zaniedbań (bo tak to trzeba nazwać sad)można oczywiście odwrócić. To wszystko da się zmienić uderzając jedynie w najgorsze nawyki i stworzyć noweyes. Warto skupić się na ćwiczeniach na obwód talii oraz na intensywnym treningu interwałowym. Zgubisz w ten sposób nie tylko kilka centymetrów w obwodzie, ale zdobędziesz nową motywację i energię do zmiany stylu życia na zdrowszy. 



  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   
  •   
  •   
  •  

Dodaj komentarz

1 Komentarz do "Czy BMI kłamie?"

Powiadom o
avatar
200
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Renata
Gość

Dokładnie, można się nieraz zdziwić. Najgorsze, że tak ciężko zrzucić te parę centymetrów w pasie, ale cóż trzeba ciągle próbować:)

wpDiscuz