Wstań z kanapy!


  • 2
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •   
  •   
  •   
  •  
    4
    Shares

Zdrowie – wstań z kanapy by je zachować

Siedzenie od rana do wieczora jest zabójcze dla Twojego kręgosłupa, ale przede wszystkim dla Ciebie. Czy wiesz, że według uczonych z University of Queensland, godzina siedzenia skraca życie o 22 minuty? Nawet regularne treningi to za mało, a więc wstań…TERAZ!!!

zdrowie

"Ciało człowieka ewoluowało w taki sposób, żeby ułatwić mu poruszanie się" – mówi prof.J.Levine z Mayo Clinic, w naszej naturze jest właśnie wyprostowana postawa, stanie na dwóch nogach. Oczywiście, musimy czasem usiąść, ale obecny tryb życia spowodował, że robimy to zbyt często i niemal w pełnym wymiarze godzin. Spędzamy w pozycji siedzącej więcej niż kiedykolwiek. To niezgodne z naszą naturą i bardzo niebezpieczne dla naszego zdrowia. 

Według obserwacji, najbardziej narażone są młode kobiety, badania wykazały że to właśnie one najwięcej czasu spędzają na swoich siedzeniach. Jeśli dodamy do tego nieregularne i przetworzone posiłki, okazuje się, że niemal siedzimy na bombie z opuźnionym zapłonem.

Sen – czy napewno zdrowy?

Jak wiesz, Twoje serce ciężko pracuje całą dobę, podczas snu też nie odpoczywa. Przede wszystkim jednak tłoczy krew, i żeby taka wtłoczona krew dotarła z powrotem do serca, potrzebna jest tzw. pompa mięśniowa. Gdy chodzisz, mięśnie się kurczą i rozluźniają, pompa działa i wyciska krew ku górze. Kiedy godzinami siedzisz, krew i chłonka zbierają się w podudziach. To dlatego wieczorem buty są ciaśniejsze niż rano, a skarpetki zostawiają wzór ściągacza wokół kostek. Noszone ciasne spodnie rurki, też nie są w tej sytuacji sprzymierzeńcem. 

Może to mieć nawet wpływ na jakość Twojego snu. Według prof.D Bradleya "gdy kładziesz się wieczorem do łóżka, zgromadzone przez cały dzień płyny spływają do tkanek w innych miejscach ciała i, jeśli dotrą do krtani, mogą spowodować jej obrzęk". Oczywiście nie udusisz się, ale trudniej będzie Ci oddychać. Może to doprowadzić do tzw.bezdechu sennego, który sprawia, że rano budzisz się zmęczona i niewyspana. Obniża się przez to Twoja koncentracja i odporność. 

Siedzenie

Jeśli nie mieścisz się w dżinsy z poprzedniego sezonu, przyczyną może być właśnie nadmierne przesiadywanie na czterech literach. Wykazano, że tkanka tłuszczowa pod wpływem długotrwałego ucisku, co niewątpliwie ma miejsce siedząc, przyrasta dwukrotnie szybciej. Co gorsza, przybywa Ci tłuszczu najgorszego rodzaju, czyli trójglicerydów, które zwiększają ryzyko zawału. 

zdrowie

Insulina, czyli jak wrażliwe są Twoje komórki

Gdy coś zjadasz, poziom cukru w Twojej krwi wzrasta, trzustka wydziela insulinę, która "wpuszcza" glukozę do komórek, zapewniając im energię, po czym poziom glukozy spada. NIektóre produkty powodują szybszy wzrost glukozy we krwi, inne wolniejszy. Wiele zależy właśnie od wrażliwości komórek na insulinę. I na to właśnie ma wpływ wiele czynników, między innymi Twój tryb życia i to ile czasu spędzasz siedząc. Według badań opublikowanych w "Journal of Applied Physiology", gdy ludzie zmniejszyli liczbę pokonywanych dziennie kilometrów o 85%, już po dwóch tygodniach wrażliwość ich organizmów na insulinę spadła o 17%. Spadek wrażliwości na insulinę jest prostą drogą do rozwinięcia cukrzycy typu II

Mózg na pełnych obrotach

Myślisz, że od Twojego siedzenia do mózgu jest daleka droga? Nic bardziej mylnego. Wraz z wiekiem hipokamp, czyli Twój magazyn wspomnień, stopniowo zmniejsza swoją objętość. Starość przychodzi szybciej, kiedy poprzez brak aktywności, otyłość i cukrzycę, dochodzi do degeneracji hipokampu. Nie jesteś jednak na straconej pozycji, zwiększ dawkę ruchu, a tym samym zwiększysz objętośc tej struktury i ocalisz cenne wspomnienia ze swojego życia. 

Płuca, czyli oddychaj pełną piersią

Długotrwałe siedzenie może mieć wpływ nawet na oddychanie. Kobiety siedzące po kilkanaście godzin dziennie są dwukrotnie bardziej narażone na zatorowość płucną. Pozycja siedząca osłabia krążenie krwi, zwiększając ryzyko powstania zakrzepu w żyłach dolnych partii nóg. Gdy taki zakrzep dotrze do płuc, może utrudnić lub całkowicie uniemożliwić oddychanie. Szczególną ostrożność powinny zachować kobiety, które używają tabletek antykoncepcyjnych, bo mogą one dodatkowo zwiększać ryzyko zakrzepicy. 

Wstań, nie siedź tyle!

Co zatem zrobić, by temu wszystkiemu zapobiec? Nie musisz od razu być maratończykiem i biegać dziennie wielu kilometrów. Nie tędy droga. Nawet jeśli zwiększysz intensywność treningów na siłowni, nie uchroni Cię to przed niekorzystnym wpływem siedzenia, jeśli po prostu nie skrócisz czasu spędzanego przy biurku lub telewizorem. 

Długotrwałe siedzenie powoduje skrócenie mięśni dołu pleców, miednicy i tyłu ud. Jeśli gwałtownie zwiększysz obciążenia na siłowni, możesz jedynie doprowadzić do kontuzji. Zrób to z głową. Zwiększaj wysiłek stopniowo i nigdy nie pomijaj rozciągania na końcu treningu, a Twoje zdrowie Ci za to wynagrodzi.

Nie wyliczono, ile tak naprawdę powinniśmy przebywać w pozycji wyprostowanej. Przyjmuje się jednak, że maksymalny okres, po którym powinniśmy wstać i zrobić sobie przerwę od siedzenia, to jedna godzina. Może to być cokolwiek, zmywanie naczyń po obiedzie, spacer z psem lub przejście się z papierami do koleżanki z drugiego pokoju w pracy. Ma to szczególne znaczenie tuż po posiłku. A więc, zamiast położyć się na kanapie przed telewizorem, "żeby się ułożyło", ubierz buty i weź psa lub chłopaka na 20-to minutowy spacer. Jeśli wejdzie Ci to w nawyk, kto wie, może przedłuży Ci to życie o kilka aktywnych i w pełnym zdrowiu lat. Czytaj też w innym moim poście na temat jak popracować nad nawykami

Chcesz sprawdzić swoją aktywność w ciągu dnia? Według "Sports Medicine", jesteś naprawdę aktywna jeśli robisz minimum 1000 kroków dziennie. A Ty ile robisz?

zdrowie

Możesz to sprawdzić np. dzięki sprytnym opaskom na rękę, które mierzą poziom Twojej aktywności, ilość kroków, a nawet ilość spalonych kalorii. Są bardzo wygodne, choć pytanie czy chcesz zainwestować w kolejny gadżet. 

fit bit

     Bardzo zgrabne i pięknie się prezentujące nawet na szczupłej ręce, np. opaski Fitbit Charge (ok.598 zł). Napewno tańszym rozwiązaniem są aplikacje na telefon, który przecież i tak masz zawsze przy sobie, prawda? Wypróbuj np. Krokomierz za 8,99 zł.

 

   

 

zdrowie

 

 


  • 2
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •   
  •   
  •   
  •  
    4
    Shares

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
200