Najczęstsze uboczne skutki odchudzania


  •  
  • 1
  •  
  •   
  •   
  •  
    1
    Share

Równowaga metabolizmu

Metabolizm ludzki to złożone procesy , na które wpływa bardzo dużo czynników. Ma on jednak znaczne skłonności adaptogenne, przez co z czasem dostosowuje się do bieżącej sytuacji.  Często jednak nie zdajemy sobie sprawy, że skutki odchudzania mogą być długotrwałe i nieodwracalne. Przy długotrwałej podaży energii lub przy gwałtownych spadku energetycznym, dochodzi do rozregulowania procesów metabolicznych oraz hormonalnych w ludzkim organizmie. Przy długotrwałym deficycie energetycznym lub dużych redukcjach, następuje spadek BMR, czyli podstawowej przemiany materii, nawet o 15 %. W wielu publikacjach jest mowa nawet o 30-to procentowym spadku. Wynika to z faktu, że niska dostępność energii doprowadza do spadku masy ciała. Dzieje się to również za sprawą masy mięśniowej, która jest zdecydowanie bardziej aktywna metabolicznie niż tkanka tłuszczowa, przez co spada również sam BMR. Jak prawidłowo go obliczyć przeczytasz w artykule Wyliczanie bilansu energetycznego. 

ważne

Długotrwały deficyt kaloryczny lub nagły spadek prowadzi do obniżenia Podstawowej Przemiany Materii.

Skutki odchudzania

Przy niskiej dostępności energii obserwuje się spadek NEAT (niespecyficzna aktywność fizyczna). Wiąże się z tym spadek zużywanej energii w ciągu dnia np. podczas sprzątania czy spaceru. Obserwuje się to u osób redukujących już 10 % masy ciała, w tym przypadku może to być nawet 400 kcal dziennie. 

Dlatego właśnie szybkie spadki wagi kończą się szybkim powrotem do początkowego poziomu. Warto tu pamiętać o tym, że w pierwszym etapie redukcji masy ciała mamy do czynienia ze zmniejszeniem objętości adipocytów, a nie z ich eliminacją. One pozostają, gotowe do odzyskania swojej wielkości. Dlatego też, skutki odchudzania są szybko widoczne.

Skutki deficytu kalorycznego

Podczas długotrwałego deficytu energetycznego dochodzi do zaburzeń pracy tarczycy, zmniejsza się ilość dostępnego T3 i T4, skutkując gorszą pracą tarczycy oraz zmniejszoną termogenezą. 

Poza tym, zmniejsza się poziom leptyny, która bierze udział w procesach regulujących oś głodu i sytości. Im mniejszy poziom leptyny, tym mniejszy sumaryczny wydatek energetyczny. Idąc dalej, w przypadku dużych wahań masy ciała, czyli tzw. efektu jo-jo doprowadzamy do wykształcenia leptynooporności. Charakteryzuje się ona tym, iż przy bardzo wysokich poziomach leptyny, jej receptory nie chcą z nią współpracować, co wprowadza nasz mózg  w tzw. starving mode i może być przyczyną kompulsywnego objadania się przez pacjentów otyłych.

ważne

Gwałtowne spadki masy ciała prowadzą do powstania efektu jo-jo.

Układ hormonalny

Redukcja masy ciała odbija się również negatywnie na poziomie hormonów steroidowych, takich jak testosteron czy estrogen, oraz innych hormonów płciowych. Dodatkowo, zwiększa się sam udział kortyzolu, co może wpływać negatywnie na poziom progesteronu, skutkując zaburzeniami cyklu miesięcznego u kobiet. 

Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, należy z dużą uwagą i rozwagą podchodzić do kwestii redukcji masy ciała. Skutki odchudzania mogą być nieodwracalne. W przypadku diet o drastycznym spadku dostarczanej energii i długotrwałym jej stosowaniu, może dojść do zjawiska odbicia. Adipocyty, czyli komórki tkanki tłuszczowej, które tylko zmniejszyły swą objętość, drastycznie ją powiększają. Skutkuje to zmniejszeniem ich aktywności hormonalnej. Co istotne, sam wzrost masy ciała nie wiąże się z powrotem metabolizmu do punktu wyjściowego. Dzieje się wręcz przeciwnie – mamy do czynienia ze wszystkimi skutkami wymienionymi wcześniej. Osiągamy więc stan, który określa się terminem metabolic damage. 

skutki odchudzania

  •  
  • 1
  •  
  •   
  •   
  •  
    1
    Share
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments