Rola magnezu – dlaczego mam skurcze mięśni?


  •  
  •  
  •  
  •   
  •   
  •  

Rola magnezu w organizmie

Obecne czasy są pełne sprzeczności. Z jednej strony oczekuje się od nas, abyśmy byli: silniejsi, lepsi, szybsi, a z drugiej wraz z wysokim poziomem stresu psychicznego i fizycznego, pojawiają się zaniedbania w naszej codziennej diecie oraz brak czasu na odpowiednią aktywność ruchową. Długotrwałe okresy przepracowania, radzenia sobie z problemami dnia codziennego i ciągłe obiecywanie sobie, że od “tego” już poniedziałku w końcu wezmę się za siebie, niestety robią spore spustoszenia w naszym samopoczuciu i ogólnym zdrowiu. 

Pojawiają się niedobory witamin i minerałów, grzęźniemy w martwym punkcie i coraz trudniej coś z tym zrobić. Lista zaniedbań się wydłuża, jak codzienna lista zadań do zrobienia.

Pomimo, że na rynku jest ogromny wybór leków, suplementów i  superżywności, to jednak można się w tym wszystkim pogubić. Niewątpliwie, jednym z podstawowych elementów zapobiegania chorobom i utrzymania formy, jest dobór odpowiednich suplementów. Ich odpowiednie dawkowanie, uzależnione jest od naszego trybu życia. Wspierają one nie tylko samopoczucie, ale mają realny wpływ na nasze zdrowie.

Z pewnością, jednym z takich pierwiastków, którego poziom jest kluczowy dla odpowiedniego funkcjonowania organizmu jest magnez. Należy on do najważniejszych pierwiastków śladowych niezbędnych dla ludzkiego organizmu. 

W związku z tym, że jest kofaktorem, czyli związkiem chemicznym niezbędnym do tego, aby doszło do konkretnych reakcji chemicznych, nie sposób nie docenić jego roli w naszym organizmie. 

Odpowiednie spożycie magnezu powinno być sprawą priorytetową przy planowaniu diety. Osoba o małej aktywności fizycznej, przesiadająca się głównie z fotela w pracy do samochodu, będzie potrzebowała mniej magnezu, niż sportowiec uprawiający regularnie sport 5-7 treningów tygodniowo. Z tego powodu, u ludzi dzienne zapotrzebowanie na magnez może zdecydowanie się różnić w zależności od stylu życia, nawodnienia, epigenetyki, aktywności fizycznej. Znaczenie ma też ilość wypitych płynów diuretycznych typu kawa, herbata, zioła moczopędne; czy też potliwości. 

Ponadto, czynnikami, które negatywnie wpływają na poziom magnezu, jest ilość bodźców stresowych obniżających poziom magnezu przez jego nasilone zużycie oraz wydalanie za pośrednictwem układu moczowego. 

Niedobór magnezu - u kogo?

Kto szczególnie powinien zadbać o suplementację magnezu?

  • uczniowie, studenci oraz osoby intensywnie pracujący umysłowo,
  • ciężko pracujący fizycznie,
  • sportowcy,
  • kobiety w ciąży oraz w okresie menopauzy,
  • osoby żyjące w ciągłym stresie,
  • osoby stosujące restrykcyjne diety odchudzające. 

Niedobór magnezu - objawy

Jednym z pierwszych zauważalnych objawów niedoboru magnezu są powtarzające się skurcze mięśni lub drganie powiek. Według ostatnich badań, długotrwały niedobór magnezu zwiększa ryzyko powstania chorób cywilizacyjnych- miażdżycy i nowotworów. U osób zdrowych, stosujących zdrową, zrównoważoną dietę, rzadko stwierdza się niedobór tego pierwiastka. Pewne czynniki mogą jednak utrudnić jego przyswajanie: nadużywanie alkoholu, zażywanie środków odwadniających, przewlekłe biegunki. Na duży deficyt narażone są osoby z cukrzycą, zespołem wadliwego wchłaniania, odżywiane dożylnie, bardzo odwodnione. 

Magnez odpowiada za regulację pracy pompy sodowo-potasowej, której głównym zadaniem jest regulacja płynów wewnątrz- oraz zewnątrzkomórkowych i samej struktury komórki. W związku z tym, zaburzenie pracy tej pompy wpływa na rozregulowanie transportu składników odżywczych, takich jak glukoza czy aminokwasy. Ponad to, w nieprawidłowy sposób działa przewodnictwo sygnałów przez mięśni i nerwy. 

Z chemicznego punktu widzenia, jony magnezu wraz z jonami sodu są niezbędne do przeprowadzenia fosforyzacji ATP przez ATP-azę Na/K, co “tłumacząc na polski”, brak jonów magnezu będzie skutkował zaburzeniem pracy pompy sodowo-potasowej wpływając na zahamowanie przewodzenia nerwowego oraz upośledzeniem pracy mięśniowej, która często objawia się stałym skurczem mięśnia.  

Stąd też, ważne jest aby oprócz magnezu, zadbać również o uzupełnianie elektrolitów, jak sód, potas i chlorki. 

Jaki magnez wybrać?

Wybór odpowiedniej formy magnezu jest nie lada wyzwaniem, ponieważ na rynku jest wiele produktów zawierających magnez oraz występują one w różnej postaci. Po pierwsze należy zwrócić uwagę na wchłanialność tych preparatów, a rozumie się przez to, ile faktycznie substancji przejdzie do krwiobiegu i zostanie spożytkowana przez nasz organizm. 

Zdecydowanie przodującą formą, jeżeli chodzi o wchłanianie, a następnie wykorzystanie magnezu przez organizm, są sole magnezu, takie jak mleczany czy cytryniany, które w porównaniu z innymi formami np. tlenkiem magnezu, prowadzą do większego wzrostu stężenia tego pierwiastka we krwi. 

Szczególną uwagę przyciągają preparaty w formie proszku do rozpuszczenia w wodzie np. Magnez Health Now, który dodatkowo zawiera witaminę C. 

Ogólnie rzecz biorąc, jest tak wiele czynników jak sport, stres, dieta, odwodnienie, wpływających na poziom magnezu w organizmie, że nie można pominąć dobrze dobranej suplementacji, gdy tylko zauważymy charakterystyczne objawy jego niedoboru. Właściwa podaż i dawkowanie, stają się nieodzownym elementem codziennego dnia, każdej osoby, która dba o swoje zdrowie i samopoczucie. 

Niedobór magnezu

  •  
  •  
  •  
  •   
  •   
  •  
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments